INFORMACIÓN HISTÓRICA E ARTÍSTICA

 

COLEXIO DA NOSA SEÑORA DA ANTIGA DE MONFORTE DE LEMOS (LUGO)

A grande cantidade de nomes do colexio da Nosa Señora da Antiga xa nos está a indicar a importancia e o devir histórico do edificio que cultural e artísticamente destaca por o desenrolo do Renacemento en Galicia como segundo foco artístico distinto ao compostelá introducindo as formas clasicistas na comunidade galega, clave para comprender a vila de Monforte e o papel da Casa de Lemos e como exemplo da importancia do mecenazgo eclesiástico na España do século XVI e o seu proceso educativo de máns dos xesuitas como arma contrarreformista.

As obras comenzaron en 1593 por iniciativa do mecenas e cardeal de Sevilla Rodrigo de Castro (1523-1600), fillo da terceira condesa de Lemos, Beatriz de Castro. Consagrada a igrexa en 1619, con cambios no trazado da fachada principal e sen rematar partes importantes da ala docente, da casa dos xesuitas e a metade do claustro grande. Ademáis dos cambios constructivos, destacar o terremoto de Lisboa de 1755 do que quedan pegadas visibles na igrexa. Entre outros acontecementos destacar a expulsión dos xesuitas en 1767, o saqueo das tropas francesas en 1809, o gran incendio de 1824 e a chegada dos Escolapios en 1873 encontrándose moi deteriorado a edificación. Engadíndose outras vicisitudes histórico-artísticas importantes como a venda do cuadro A adoracións dos Reis de Hugo Van der Goes, para poder acometer as obras necesarias de construcción e reparación de partes da edificación.

O colexio partiría dun esquema simétrico, posteriormente cambiado. Como eixe do esquema está a igrexa, o lado dereito para a comunidade xesuita e o lado esquerdo como zona docente e dous claustros un máis grande que o outro.

A fachada principal mide 106 m altura e 110 de lonxitude e é a única constituida en pedra de granito (as outras son de mampostería con cantería só nos esquinais, cornisas e ocos). No centro da fachada principal do colexio temos a fachada da igrexa de silueta viñolesca das igrexas xesuíticas dividida en tres rúas e dous pisos. As exteriores con sillería de almodillado de inglete e no centro a portada.

A igrexa de cruz latina de tipo xesuítica con brazo do cruceiro contido no ancho das naves. Na intersección entre a nave principal e o cruceiro álzase unha cúpula trasdosada, a única en Galicia con todos os seus elementos. Aos lados da nave principal ten sendas naves con capelas intercomunicadas, a excepción da das reliquias e a xemelga que está enfrente que se manteñen pechadas. A capela da reliquias tapiada hacia a súa máis próxima (ten unha porta na capela contigua pero está tapiada polo interior) e aberta a través de reixas hacia a nave principal e a de enfrente pechada con porta que se abre con chave hacia a capela próxima e con portas que non abren hacia a nave. O interior das naves son de cantería a excepción dos muros e bóvedas das capelas laterais.

A igrexa non está orientada no eixe este-oeste senón que a cabeceira está orientada hacia o N.O., condicionante debido posiblemente para facer o gran espazo aberto frontal e dirixir os desgües hacia o río.

A capela das reliquias, composta polo retablo cos seus relicarios (aínda que non están todos os que eran) e o teito de madeira dentro dun espazo da igrexa asignado polos herdeiros de Don Rodrigo de Castro, formando unha unidade iconográfica, arquitectónica e estilística.

CAPELA DAS RELIQUIAS

Obra destacable polo seu interese antropolóxico, histórico e artístico. Peza fundamental no ideario de Don Rodrigo de Castro. Polo seu testamento sábese que tiña 72 relicarios (xusto antes da invasión dos franceses en tres razias, tendo Monforte unha situación estratéxica no territorio galego durante a Guerra da Independencia, fíxose un inventario dos bens que se conserva no colexio). De eles quedan 23 relicarios (4 son fanais) e 2 esculturas no retablo da capela das reliquias. En toda a bibliografía destácanse o Lignum Crucis e a Santa Espiña, sendo en tempos pasados moi veneradas a través da Confraría das Sagradas Reliquias cuxa orixe remóntase ao tempo dos xesuitas, hoxe xa desaparecida. Pola importancia destas dúas reliquias, non se encontran na capela das reliquias senón que resguardadas noutra parte do colexio.

A producción do retablo-relicario foi común en Florencia e Roma durante a 1ª ½ do século XVII. Este tipo de retablo pode ter forma de armario indo dividido en banco con varios corpos e encasamentos para as reliquias (osos, teas, etc.) que van metidas nas tecas dos relicarios de diferentes formatos. En Nápoles en 1600 orixinouse un busto-relicario tipo sobre peana no que non se sabe a influencia que tivo a clientela española, no que tivo moito éxito a aplicación de prata pulverizada con aglutinante resinoso sobre unha preparación de betún e negro de fume, imitando os metais preciosos. No caso que nos ocupa as imaxes teñen un policromado enriba dun prateado. Exemplo de este tipo de dobre policromado o temos nos relicarios da Colexiata de Borxa (Zaragoza) que foron feitos en Nápoles, sendo a partir do 1608 que se pasa nalgúns talleres napolitanos ás encarnacións realistas e ao abandono dos modelos en prata.  A función destes obxetos era a de custodiar e expoñer as reliquias de santos ás que lle adxudican poderes sobrenaturais e exemplarizantes. No Concilio de Trento (1559-1565) poténciase o culto ás reliquias como reafirmación do dogma da Comunión dos Santos contra as ideas protestantes. Un dos privilexios máis preciados era conseguir o permiso papal para exhumar os restos de santos das catacumbas romanas, despois de ser redescubertas en 1578. Felipe II (1527-1598) dedicouse de forma obsesiva a coleccionar reliquias entre 1572 a 1591, facendo campañas de delegacións de nobres e clérigos na busca de reliquias en Flandes, Italia e Alemaña (relacionadas cas súas reformas administrativas dando orixe ao Camino Español con conexión entre España, Países Baixos e Italia a través de Alemaña) como tamén o fixo o Cardeal Rodrigo de Castro. A presenza de este tipo de obxetos son frecuentes en igrexas xesuíticas, estando en pequenas capelas que indican o seu uso de oratorio privado.



3.-DESCRIPCIÓN: RETABLO DAS RELIQUIAS

A estructura visible do retablo de madeira dourada e policromada ábrese en forma de tríptico rematado nun cascarón, imaxinamos con caixas e espigos nas columnas e cravos de forxa visibles por onde reventaron a policromía ca oxidación. Divídese en:

-sotabanco con mesado de altar e dous casetóns a os lados, o do interior policromado liso e, o do exterior con relieve e o anagrama da Virxe e de Cristo. O mesado é moderno, entre fin XIX-pri.XX, xa que perdeu o orixinal. Ten a tapa de madeira de piñeiro levando no medio a ara de pedra con reliquia e o frontal é idéntico ao frontal dos retablos da cabeceira Nª Sra. das Escolas Pías e Xosé de Calasanz;

-banco o predela dividido seguindo a estructura superior formado como pequenas vitrinas para acoller os relicarios;

-primer corpo de tres rúas. O espazo central con dúas pilastras que sostén a cuberta da fornela partida en cinco partes que forman enxutas con remate exterior. Ten varios relicarios e unha cruz. O relicario central (onde estiveron ubicadas o lignum crucis e a santa espiña) e as peanas das reliquias son máis modernos que o resto dos elementos. As fornelas laterais, flanqueadas por sendas columnas salomónicas con uvas e follas de parra e rematadas en arco, tamén acollen reliquias. As fornelas aparecen partidas en dúas partes superior e inferior para acoller os relicarios ou esculturas;

-entablamento e cornisa rematadas no centro nunhas formas vexetais en círculo collidos por dous anxos espidos.

-remate en cascarón formado por 8 pezas triangulares con decoración frutal e vexetal que se unen no centro nunha gran flor.

-gardapós nos laterais con talla floral e vexetal.

Foi posible acceder a estructura invisible ou traseira do retablo a través da desmontaxe de dous pequenas fornelas no banco do retablo. Desta forma pódese visualizar a construcción e ancoraxes á parede. Básicamente a construcción está realizada en  madeira de piñeiro de e madeira de castiñeiro e cravos de forxa. Co acceso a esta parte oculta tamén foi posible observar o muro de tabiquería barroca construido con pedra tomada con barro en divisións de madeira de piñeiro. 




A policromía do retablo consiste en dourados e policromados. O dourado está aplicado sobre un aparello tradicional de preparación branca e embolado siena tostado nos elementos a destacar como son cornisas, capiteis, relevos, peanas, e remates. As douraduras fixéronse ao mixtión empregando aceite de liñaza ainda que á vista parece dourado á auga e que se encontra sen verniz. Os policromados son en tons azuis ou roxos facendo augadas nos fondos das columnas, cascarón, entablamento e cornisas, mentras que a policromía dos fondos das fornelas son feitas con motivos florais. Estes temples están protexidos por goma laca moi oxidada.

RELICARIOS E OUTRAS PEZAS EXENTAS

Os relicarios son elementos que serven para manter a as reliquias de santos metidas nas tecas. As que temos na igrexa do Colexio do Cardeal teñen unhas medidas que van dende 0,60-0,30 cm. alto x 0,40-0,14 cm. de ancho. As pezas que serven de relicarios son pezas artísticas en madeira con dourados e esgrafiados na roupa e prata con repolicromado ao óleo nas carnacións. Algunhas teñen escrito o nome do santo a quen pertence a reliquia.. Os relicarios son: S. Antero, Sta. Experancia, santo?, santa?, san Coelestinus, Sta. Marcelina, S. Pío, S. Maximus, S. Petre, S. Paule, brazo de?, S. Vitalis, Sta. Laureana, S. Inocente, brazo de?, brazo de S. Marcelino, Sta. Flavia, S. Gereón que a bibliografía o relaciona co de S. Donato do Convento de as clarisas en Monforte vinculado aos bustos contratados aos artistas napolitanos Pietro Quatraro e Giovan Battista Ortega. Fanais de: S. Lino mártir, S. Prudencio mártir, S. Antero con osos, S. Antero con téxtil. Imaxe: Neno Xesús. Na fornela central temos un armario-relicario estilísticamente máis moderno que o resto do retablo onde ate o 2000 gardábase as reliquias do Lignum crucis e a Santa Espiña. As tipoloxías dos relicarios artísticos son torsos de santos, brazos e reliquias conservadas en fanais. 

                                   

                                   

         




ARTESONADO

A capela das reliquias cúbrese completamente cun teito formado por pezas de madeira (95 aproximadamente) delgadas, de diferente tamaño e tachonadas con estrelas talladas e douradas. O centro o preside un escudo tallado con elementos vexetais que rodea o que parece ser a parte principal dun ostensorio co monograma de Cristo IHS. Monograma que foi adoptado como selo da Compañía de Xesús por Ignacio de Loyola.

Pola traseira esas tablas van cravadas a unha estrutura curva (estructura oculta) que descansa en durmintes e que é onde van cravadas as tablillas (estructura vista).




A policromía que tivemos á vista ate á restauración, é un repinte branco que oculta outros dous repolicromados azuis con purpurinas nas estrelas. A policromía orixinal do artesoado é azul con estrelas douradas. 

                    









Publicacións populares deste blog

ANTES E DESPOIS DAS INTERVENCIÓNS

ESTADO DE CONSERVACIÓN